يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۴۹
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۰ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰
مینا قنبری: «مسعود اطیابی » کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، فیلم‌های موفق بسیاری از جمله «تگزاس»،«خروس جنگی» و «ماه گرفتگی» را در کارنامه خود دارد. « اطیابی » فیلم سینمایی «دینامیت» را در سال ۱۳۹۷  و با حضور بازیگرانی همچن «پژمان جمشیدی» , «محسن کیایی» , «احمد مهرانفر» و «نازنین بیاتی» تولید کرد، اما این فیلم بعد از سه سال و در سال ۱۴۰۰ در سینما‌ها اکران شد و البته توانست تا حدودی  نظر تماشاگران را جلب کند و فروش خوبی از گیشه به دست آورد. در ادامه مصاحبه «دیباچه» با این فیلمساز  را می‌خوانید:

آقای « اطیابی »  شما چندین فیلم سینمایی کمدی موفق ساخته اید و امسال فیلم سینمایی «دینامیت» با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد، آیا قصد دارید فقط در ژانر کمدی به فیلمسازی بپردازید؟

واقعیت این است که فیلمسازی در ژانر کمدی بسیار سخت است و انرژی زیادی می‌خواهد، البته جامعه هم به فیلم‌های کمدی نیاز دارد و فیلم‌های کمدی که بتواند جامعه را شاد کند، بسیار کم هستند. ممکن است فیلم‌های کمدی زیادی ساخته شوند، ولی آثاری که مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرند، اندک هستند. من علاقه به ساختن فیلم در ژانر‌های غیر کمدی هم دارم، اما زمانی که با مردم ارتباط برقرار می‌کنم، جامعه‌ای را می‌بینم که نیاز به فضای شاد و مفرح دارند.

این روز‌ها شاهد سانسور‌های زیاد در فیلم‌ها به خصوص در شبکه نمایش خانگی هستیم و به فیلم «دینامیت» هم ممیزی‌هایی وارد شد، شما با سانسور فیلم‌ها و اعمال ممیزی‌ها تا چه اندازه موافق هستید؟

قطعا به آثار تصویری و فیلم‌ها ممیزی‌هایی وارد می‌شود، ولی چیزی که امروزه اتفاق می‌افتد جنبه حرفه‌ای، اصولی و عقلانی ندارد. بلکه یک اعمال سلیقه فردی و یا شایدعقده گشایی است. گویی با مردم لجبازی صورت گرفته که خیلی مساعد نیست و نمی‌توان نام آن را ممیزی گذاشت. به نظر می‌رسدکسانی که در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی این ممیزی‌ها را اعمال می‌کنند، افراد کارشناس و کاربلدی نیستند و همراهی درستی با مردم ندارند و از نظر من اجتماع را نمی‌شناسند.در واقع ۲۷ دقیقه از فیلم «دینامیت» سانسور شد، در این ۲۷ دقیقه شاید چند ثانیه از آن قابل قبول برای سانسور بوده، اما اساس این سانسور  تعجب براگیز است. می‌توان بخش‌های سانسور شده را جهت تحلیل و نقد عملکرد آن‌ها ارائه داد، البته ممکن است این کار را انجام دهم یعنی حداقل یک الی دوصحنه سانسور شده از فیلم برای عده‌ای کارشناس به نمایش درآورده شود، من حتی به مشاور وزیر ارشاد جدید هم توصیه کردم قسمت‌های سانسور شده فیلم را تماشا کنند و تحلیل و بررسی نسبت به افرادی که به شورای نمایش می‌فرستند، داشته باشند. چرا صحنه‌ای که «مهدی فقیه» به عنوان معلم از  امر به معروف و خوشرویی و روش برخورد با منکر حرف می‌زند، باید سانسور شود؟ و هدف اصلی فیلم به لحاظ محتوایی حذف شود. البته یکی از اعضای شورای نظارت می‌گفت که شما هر چه دوست دارید کمدی سخیف  بسازید مشکل نداریم، اما فیلم‌های اخلاقی و محتوایی نسازید. نمی‌دانم این حرف شوخی بود یا جدی. چرا این آدم‌ها که دین و امر به معروف را به تمسخر می‌گیرند در شورای نظارت فعالیت دارند؟ قسمت‌هایی از «دینامیت» که سانسور شد هیچ محتوای غیراخلاقی و غیر دینی نداشت اتفاقا آن قسمت‌ها محتوای دینی و انقلابی و توصیه به امر به معروف بوده است. آن قسمت از فیلم هیچ تاثیری در فروش نداشت، اما سانسور آن بسیار ناراحت کننده است. همینطور سکانس پایانی فیلم برای چه باید سانسور شود؟
 
سانسوری که امروز می‌بینیم، جنبه حرفه‌ای، اصولی و عقلانی ندارد| چرا این آدم‌ها که دین و امر به معروف را به تمسخر می‌گیرند در شورای نظارت فعالیت دارند؟

واقعیت این است که ممیزی و سانسور حق حکومت و ملت است و باید باشد و فیلمی که آموزش بد دارد باید سانسور شود، زیرا خطا است,، اما آنچه این روز‌ها دچار سانسور می‌شود بد آموزی ندارد و معمولا صحنه‌های بد آموزی دار کمتر ممیزی می‌شوند. برای همین می‌گویم باید مراقب بود تا  آدم‌های دورو  سانسورگر نباشند، زیرا بی اعتمادی به نظارت را ایجاد می‌کنند. در فیلم کمدی به خیلی چیز‌ها می‌توان خندید، ولی آموزش بد به بچه‌ها و خانواده‌ها خطا است، من در فیلم‌های  خود تلاش کرده و می‌کنم که آموزش بد ندهم و این را فقط با خدای متعال عهد کردم و با ممیزی‌های دروغین هم کاری ندارم البته من ممکن است روزی از این افراد بگذرم، اما خدا و مردم آن‌ها را نمی‌بخشند. «دینامیت» سه سال اسیر سانسورچی‌هایی شد که بعید است خدا از این‌ها بگذرد.

نظر شما درخصوص تصمیم‌ های اخیر  آقای خزائی،رئیس سازمان سینمایی چیست؟

آقای خزائی دوست  و همکار خوب من هستند و قطعا برنامه‌های ایشان در مسیر خوبی قرار دارد، اما الان زود است که فعالیت رئیس سازمان سینمایی را ارزیابی کنیم؛ تاکنون درخصوص چند مسئله مهم تصمیم گیری کرده اند که به نظرم تصمیم‌های درستی هستند، به خصوص مساله « وی او دی ها» . نظارت بر وی او دی‌ها و شبکه نمایش خانگی باید برعهده وزارت ارشاد قرار گیرد، این صورت کارشناسانه‌تر از زمانی است که در اختیار صدا و سیما قرار بگیرد، زیرا نظارت دوگانه هم برای صدا و سیما مناسب نیست و سوال پیش می‌آید که چگونه صدا و سیما به سریالی خارج از سازمان مجوز می‌دهد که حجاب‌ها طور دیگری باشد، اما در صدا و سیما  مسئله حجاب به صورت دیگری است. واقعیت برای من به عنوان فیلمساز فرقی نمی‌کند که کدام سازمان مجوز صادر و ممیزی اعمال کند در هر صورت ما خواستار ممیزی‌های منطقی، کارشناسانه و درست توسط انسان‌های جامعه شناس و کارشناس که نیاز‌های جامعه را می‌شناسند، هستیم، نه کسانی که حتی قادر به تفسیر نظر و سلیقه خود نیستند و فقط با اهرم زور دست به سانسور آثار مردم می‌زنند.
 
تیزر فیلم سینمایی دینامیت 
 
تعداد بازدید : 0
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳